Account instellingen
Wij geven DHL opdracht om het zakelijke account aan te maken. Zodra het account gereed is voor activering, ontvang je een bericht van DHL om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Houd er rekening mee dat de link in deze e-mail slechts 24 uur geldig is.
Het aanmaken van een zakelijk account bij DHL duurt doorgaans 1 tot 4 dagen. Als je echter met spoed zendingen moet versturen, kunnen wij ervoor zorgen dat je nog dezelfde dag aan de slag kunt..
– Klik op ‘Adresboek’ aan de linkerkant in het menu.
– Klik op ‘Voeg adres toe’.
– Klik op ‘Zakelijk adres’ en vul vervolgens je eigen bedrijfsgegevens in de lege velden.
– Klik rechtsonder op ‘Opslaan’.
– Klik vervolgens op ‘Instellingen’ aan de linkerkant in het menu.
– Scroll door naar ‘Standaard Verzendadres’
– Klik op ‘Zoek in adresboek’ en kies je eigen gegevens.
– Klik vervolgens daarachter op je klantcode en klik daarna op het plusje erachter.
– Zet vervolgens het zwarte balletje voor je gegevens.
– Log in bij het DHL account en klik op ‘Rapporten’ aan de linkerkant in het menu.
Je hebt hier de mogelijkheid om je verzonden zendingen terug te vinden door te filteren op verschillende datums en statussen. Bovendien kun je direct een track&trace-nummer invoeren in meerdere zoekvelden om een specifieke zending te vinden.
Het is helaas niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen in particuliere zendingen. Bij zakelijke zendingen (DHL Europlus) is dit wel mogelijk.
– Klik op ‘Adresboek’ aan de linkerkant in het menu.
– Klik op ‘Voeg adres toe’.
– Klik op ‘Zakelijk adres’ en vul vervolgens je eigen bedrijfsgegevens in de lege velden.
– Klik rechtsonder op ‘Opslaan’.
– Doe dit vervolgens ook met de andere verzendadressen die je wilt gebruiken.
Wanneer je een nieuwe zending aan wilt maken kan je bovenaan achter ‘Verzender’ verschillende verzendadressen kiezen.
– Klik op ‘Instellingen’ aan de linkerkant in het menu.
– Scroll door naar ‘Standaard extra services en standaard type verzending’.
Bij ‘Extra services’ kun je aangeven welke services standaard moeten worden toegevoegd bij het aanmaken van een nieuwe zending.
– Klik op ‘Instellingen’ aan de linkerkant in het menu.
– Scroll door naar ‘Standaard extra services en standaard type verzending’.
Bij ‘Type zending’ kun je aangeven welk soort pakket standaard moet worden toegevoegd bij het aanmaken van een nieuwe zending.
Wij adviseren alle labelprinters van het merk Zebra aan.
-Om printer instellingen aan te passen, gaat u naar ‘Printers & Scanners’.
– U zoekt de printer op die u heeft geïnstalleerd voor het printen van de labels en u klikt op de optie ‘Manage’.
– Daarna klikt u op Printer Properties –> U klikt op General –> Voorkeursinstellingen/preferences.
– De afmetingen van de labels moeten zijn 10*21 (10 breedte * 21 hoogte). Afmetingen van 10*15 worden ook geaccepteerd.
– Ook dient de snelheid op 7.6 te staan en de densiteit op 22 en moet het raster uit staan.
Let op: ook bij ‘Advanced’ tab moet u de breedte, hoogte aanpassen snelheid en densiteit.
– U gaat terug en u klikt op Advance. Vervolgens gaat u naar ‘Printing Defaults’. U kunt hier ook de breedte en de hoogte aanpassen naar 10*21.
– Zet de printer uit met de knop aan de achterzijde. Laat alle kabels aangesloten zitten.
– Open de klep van de printer.
– In de bovenzijde van de klep bevindt zich de thermische printkop. Deze kunt u reinigen met de reinigingspen. Volg hiervoor deze video-instructie. (https://www.youtube.com/watch?v=dvuBIZm07QI)
– Sluit de klep van de printer.
– Maak een test print.
– Herhaal desnoods de bovenstaande handelingen nog éénmaal.
.
Koppelingen & importmogelijkheden
– Klik op ‘Instellingen’ aan de linkerkant in het menu.
– Klik op ‘Koppelingen’
Hier vind je een overzicht van alle beschikbare koppelingen en plug-ins, elk met een online handleiding. Mocht je er niet uitkomen, dan kunnen wij je in contact brengen met de IT-afdeling van DHL. Zij helpen je stap voor stap verder.
– Klik op ‘Instellingen’ aan de linkerkant in het menu.
– Klik op ‘API sleutels’
– Klik vervolgens op de knop ‘Nieuwe API sleutel’ en genereer deze.
Mocht je er niet uitkomen, dan kunnen wij je in contact brengen met de IT-afdeling van DHL. Zij helpen je stap voor stap verder.
– Klik op ‘Adresboek’ aan de linkerkant in het menu.
– Klik vervolgens op ‘Importeer adressen’
Zorg ervoor dat het bestand wat je toevoegt een CSV of TXT bestand is.
– Klik op ‘Zendingen’ aan de linkerkant in het menu.
– Klik vervolgens rechtsboven op ‘Importeer zendingen’
Wij bieden een speciaal CSV-bestand aan dat direct beschikbaar is. Als je hier gebruik van wilt maken, neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder.
Voorwaarden vervoerders
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Algemene Vervoercondities
Op overeenkomsten betreffende vervoer over de weg zijn van toepassing de bepalingen in de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC) steeds zoals de laatst gedeponeerde versie ter griffie van de rechtbank te Amsterdam en Rotterdam. Grensoverschrijdend wegvervoer geschiedt conform de bepalingen in het CMR-verdrag.
Afhaal & wegbreng mogelijkheden
Al jouw zendingen kunnen bij elk DHL Servicepoint in Nederland worden ingeleverd. Ben je in de buurt van een RegioHub gevestigd, vraag dan naar de inlever mogelijkheden. Ben je in de buurt van Soest of Houten gevestigd, dan heb je de mogelijkheid om je pakketten op één van onze CityHubs in te leveren.
Vanaf 16:00 uur kunnen zendingen bij elk DHL Servicepoint worden opgehaald door onze chauffeurs. Als je in de buurt van Soest of Houten bent gevestigd, kun je je pakketten tot 19:00 uur inleveren bij één van onze CityHubs.
In de provincie Utrecht kunnen we je bij een aantal van 5 pakketten in onze pick-up ronde toevoegen. Tussen 14:00 en 18:00 rijden onze chauffeurs in de regio voor hun pick-up ronde en zullen bij jouw op locatie de pakketten komen afhalen. Wanneer je dagelijks grote aantallen verzendt kunnen wij rolcontainers bij je plaatsen die de chauffeur komt omwisselen bij het afhalen. Woon je buiten de provincie Utrecht, vraag gerust naar onze pick-up mogelijkheden.
Heb je minder pakketten, dan kunnen deze worden ingeleverd bij elk DHL Servicepoint in Nederland of bij één van de 15+ RegioHubs.
Bezorgopties
Heb jij of je klant de voorkeur om een pakket op een ServicePoint te laten bezorgen? Dit is mogelijk zonder extra kosten.
Afmetingen en toeslagen
Wanneer je een koppeling hebt met Sendcloud, adviseren wij om zowel het gewicht als de afmetingen in te voeren. Voor andere gebruikers is het niet noodzakelijk, omdat de sorteermachines van DHL automatisch het gewicht en de afmetingen van je zendingen meten en wegen. Het kan echter wel handig zijn om deze informatie voor je eigen administratie bij te houden.
DHL FOR YOU (particulier): L80xB60xH50 cm
Max. gewicht: 23 KG
Europlus (zakelijk): L120xB60xH50 cm
Max. gewicht: 23 KG
Wanneer een pakket groter/zwaarder is dan de toegestane afmetingen/gewicht zal er een toeslag worden gerekend over de betreffende zending.
Mislukte bezorgpogingen
Soms kan het voorkomen dat een adres per ongeluk verkeerd wordt ingevuld. Helaas kunnen we geen wijzigingen of opdrachten toewijzen aan een zending die bedoeld is voor een particuliere ontvanger, bij Europlus zendingen kan dit wel. Als het opgegeven adres niet bestaat, wordt het pakket automatisch retour gestuurd. Als het opgegeven adres wel bestaat, moet de verkeerde ontvanger het pakket weigeren bij aflevering.
Een zending blijft 7 dagen beschikbaar voor afhaling bij een ServicePoint. Als deze termijn wordt overschreden, wordt het pakket automatisch teruggestuurd naar de verzender..
Als een ontvanger het pakket niet heeft ontvangen, adviseren wij om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Wij kunnen dan direct een onderzoek bij onze vervoerder starten en zullen je op de hoogte houden van alle updates in het onderzoek. Zo kun je snel en accuraat informatie geven aan jouw klant.
Wanneer een zending beschadigd of vermist is adviseren wij om binnen 7 werkdagen contact met ons op te nemen. Wij kunnen dan direct een onderzoek bij onze vervoerder starten en zullen je op de hoogte houden van alle updates in het onderzoek. Zo kun je snel en accuraat informatie geven aan jouw klant.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een zending wordt teruggestuurd. Als een zending onterecht retour is gestuurd, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag om de onterecht gemaakte verzend- en retourkosten te claimen.
Financieel
Pas wanneer een zending zijn eerste scan heeft gehad bij een ServicePoint of sorteercentrum zal er iets in rekening gebracht worden.